2. kapitola – Marketing je jen selský rozum

Následující kapitolu věnuju marketingu, protože ten využiješ vždy, když budeš chtít pracovat sám na sebe.

Jaké jsou další důvody? Nejen, že jde o snahu uspokojit zákazníka a chtít po něm, aby se vracel. Je to taky neustálá snaha o to, aby byl zákazník spokojen. Je to taky něco, co používají všichni, kteří to s podnikáním myslí vážně. Není to nic složitého, „nákladného“, otravného.

Výjimku tvoří samotní majitelé firem a pak finanční oddělení, které s marketingem bojují od samého začátku. Otázky, jak stanovit rozpočet, a kde vzít jistotu toho, že se investice do marketingu vrátí, tyto firmy dnes stále trápí.  Dnešní svět online je naštěstí výrazně měřitelný a rozpočet a přibližnou návratnost na marketing lze vyčíslit přesněji. Přesto však chybí nějaké základní povědomí a znalost toho, co všechno je dnes již možné.

Marketing je zábava. Je tu pro ty, co mají chuť jít dál, než právě teď jsou. Je to to zaměření se na zákazníka. Zákazník je na prvním místě! Zákazníci Vás můžou mít rádi, vracet se, doporučovat dál. To hlavní je, aby se vraceli, a to je možné pouze díky nejnižší ceně nebo odlišením.

Zákazníci můžou dělat vše, co chcete.

Je to jako s lidmi. Musíš se jim ozývat jako první, být lidský, empatický, přátelský, otevřený, prostě takový, jak to dělají přátelé. Přátelé = zákazníci. Hlavním důvodem, proč přátelství vydrží je to, že máte společný zájem.

Náš jediný cíl – Největší zisk s minimem nákladů

Marketing je u nás stále tak málo rozšířený, že mě to až udivuje. Když jsem asi před 10ti lety vzal svou první knihu o marketingu do ruky, říkal jsem si, že je v tom budoucnost. Že to snad ještě nikdo nedělá. Neuvažuje nad tím, jak svou službu změnit k lepšímu. Dnes si říkám totéž.

Na druhou stranu chápu, že nic nejde hned a ani těch 10 let nemusí stačit k tomu, aby už měl každý o marketingu povědomí. Se západem se taky v mnoha ohledech srovnáme za kdoví jak dlouho.

Český podnikatel velmi pomalu začíná objevovat něco jiného, než snahu o získání co největšího zisku s co nejmenšími náklady (a většinou i nejslabšími službami).

Chybí tady marketingový přehled. Základní marketingové vzdělání. Jak už jsem zmínil, platí to pro majitele, finance, ale i pro spoustu manažerů, kteří o marketingu rozhodují.

Na to ale nějaký kurz nestačí. Člověk musí získávat přehled dlouhodoběji. A proto se obávám, a jsem trochu skeptický, že se to někdo ve stávající funkci jen tak „nenaučí“. Musí nastoupit někdo nový.

Zákazníci Vás nemůžou milovat

Můžou Tvou firmu/ značku zákazníci milovat? Můžete být milenci? Velcí marketéři volají: „Milujte své zákazníky.“

Ačkoli jsem nad tím vážně uvažoval, došel jsem k tomu, že ne, protože nelze milovat „věc“. Máš-li ale osobní Brand, tak je to jiná…

Jak rád zdůrazňuji, marketing je více méně o selském rozumu. 

Říkám tomu „základ“ – to, o čem to celé je, na co může každý přijít sám. Patří zde všeobecný přehled o marketingu celkově. Potřeba mít to marketingové myšlení. Stanovit si cíle a plány, jak jich dosáhnout. Vymezit si cestu – strategii, kudy jít. Jde o to, že vím, které komunikační kanály v mém oboru fungují, jak se na trhu vymezím, do čeho se pustím. To je základ podnikání, který nás nic nemusí stát a přitom jde o stabilní pilíř, který může rozhodnout o naší budoucnosti. Co je dále potřeba – je to myšlení jako zákazník. Být informován, co všechno lze v marketingu využít, čili vědění, kde všude můžu inzerovat, nebo že existuje nějaká segmentace, že jsou agentury/ specialisté, kteří mi můžou pomoct, že existují sociální média, atd. Spousta věcí jde i rychle vygooglit, takže je to o selském rozumu, ale i googlu. (googling ale víceméně spadá pod selský rozum). To, že máme spoustu otázek, ale nepodíváme se na všemocný internet je už naše chyba.

To „vygoogli si to“ je trochu klišé. Hodně věcí jde vygooglit, ale kdo mi poradí, co googlit? Jak si můžu o něčem vyhledat informace, které mě ani nenapadly? Jak můžu vědět, že existuje nějaká služba nebo nějaká technika/ nástroj, který můžu v mém podnikání využít?

Myslím, že spoustu věcí člověk objeví už jen tím, že se dívá všude kolem na různé české i zahraniční zdroje. Zkuste se ale zamyslet nad tím, co by mohlo Vaše podnikání vylepšit a to pak zkuste hledat. Když nic nenajdete, ptejte se na fórech. Taky pamatuj, že cokoli Tě napadne, s velkou jistotou již existuje nebo se používá.

Za třetí, je to i o tom testování. Za rozmach UX (user experience) – konkrétně u webů – můžeme děkovat třeba Honzovi Kvasničkovi. Nevíme totiž, jestli na nás lépe působí modrá nebo červená anebo fotka modelky nebo nabízeného produktu.

A hlavně, jak jsem psal, člověk musí chtít, mít chuť začít podnikat nebo své podnikání posunout výš.

Online marketingové nástroje jsou jen 1/4 marketingu

Když se řekne marketing, kde kdo si dnes vybaví marketing – online. PPC, Emailing, FaceBook reklama, YouTube, UX. Před 10 lety by to byly televize, rádio, noviny.

Všechno je to jen komunikace. To, jak se snažíte vypadat. V marketingu se podle mě zapomíná na to ostatní – správná cenotvorba, kvalitní produkt a s ním související SLUŽBY a distribuce…

Kvalitní služby jsou to, co u nás postrádám nejvíc. Slušné jednání, rychlost komunikace, přidaná hodnota. Asi každý ví, o čem mluvím.

Chybí tady vzdělávání v oblasti služeb. Chybí tady měření výsledků, to, jestli spokojenost či nadšení zákazníka (i potenciálního), přivede vyšší zisk.

Jakub
Myšlenky dne

Jakub

Marketing. Affiliate. IT. Kreativita. Případové studie. Lidská produktivita. Osobní rozvoj. Přemýšlení. Plánování. Experimenty.
Jakub
Myšlenky dne

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *