Motivace aneb Proč chcete něco dělat? [1. část]

Ve své podstatě známe jen motivaci krátkodobou, a to když zrovna slyšíme nějakou motivační řeč nebo dokonce stačí, když nás namotivuje schůzka se zajímavou osobou.

Všichni bychom ale chtěli mít tu stálou. Být motivován neustále, každý den. Aby to šlo tak nějak automaticky. Abych vstal, udělal to, či ono a rovnou skončil k pracovnímu stolu a začal makat.

Už jen výraz „neustálá motivace“ však naznačuje, že to nemůže být tak snadné. Já si dokonce myslím, že ani nemůže existovat

V druhé části probírám sebedůvěru člověka, jak je účinná, a že souvisí naprosto se vším. V osobním životě, v podnikání, ve vztazích. Popisuju, proč je to něco, o co by měl usilovat úplně každý, a že právě osobní rozvoj může být smyslem našeho života. 

Snažím se dávat odpovědi na otázku „proč“, namísto „jak“, čehož je plný internet. Vědět „jak“ je fajn věc, ale znáte důvod, „proč“ byste to něco měli dělat? „proč“ byste něčemu měli věřit? „proč“ by to něco mělo fungovat? Proč by Vás měl někdo chtít? Proč by Vás měli chtít zákazníci? Podle „diety na internetu“ vím, jak zhubnout, ale jaký je pravý důvod, proč chci zhubnout, a proč by tělo mělo chtít zhubnout?  

Vím, že mám začít na sobě pracovat, ale proč vlastně? Chci to vůbec? Proč jsem ještě nezačal? Odpověďmi může být, že se mi nechce (nechce se neexistuje, vždy je za tím konkrétní problém, tj. není to moje priorita, nemám k tomu ještě vhodné oblečení, jsem nachlazený a musím být do zítřka fit!

Bez odpovědi na otázku „proč“ nebudeme podvědomě chápat, „proč“ se do něčeho pustit a tím pádem nám bude scházet motivace začít.  

„ …Vzhledem k tomu, že se neznáme, cítíte nedůvěru a nemáte na mě ČAS“ 

Při čtení je nutné se naladit na tu správnou vlnu, pustit si relaxační hudbu, vypnout
a zkusit přemýšlet se mnou. Byla by škoda to tady jen „prolétnout“,  jak to děláme s většinou knih.  

Bylo by to ale normální a přirozené, vzhledem k tomu, že se neznáme, cítíte nedůvěru
a nemáte na mě ČAS. Máte-li ve zvyku číst extra rychle, uděláte to pravděpodobně
i teď.  

Odkud vzít čas

Umíte vypnout? Dali jste si dneska kávu, sedli si na terasu, nebo jiné klidné místo  
a popřemýšleli jste o sobě a o své práci?

Kdo to nedělá, je nejspíš spokojen nebo jedná impulzivně. 

Spousta lidí chce ze všeho nejdřív hned jednat a pak je to buď anebo. Buď to vyjde, nebo ne. Když ne, bude mě to něco stát, ale co nadělám… 

Málo před svými činy přemýšlíme. Jsme moc do všeho hrrr a když něco chceme, chceme to hned. Rychle.  

Otázkou zůstává, proč tomu tak je? Něco nás honí, nemáme čas, chceme všechno hned?

Obecně si užíváme chvíle, které moc často nemáme a které nám přináší radost. Pakliže je třeba rozhodování nebo jakákoli pravidelná činnost náš denní chleba, nemůžeme se divit, že nás to nebaví.

„Chceme to mít rychle za sebou.“

Odkud tedy vzít ten čas?

Existují jen dvě možnosti a to je Time management nebo si onen čas – službu prostě koupit. 

Time Management. Organizace času.

Dokážu si představit, že tohle zrovna tohle potřebujete jako sůl. Podle mě je to po motivaci hned další krok, který bude potřeba zdolat, aby Váš život nebyl jeden velký chaos.

Teď si říkáte, že tohle přeci není tak důležité a že to nějak zvládáte.

Mám ale takové tušení, že s časem dobří kamarádi nejste a kdybyste měli v životě větší pořádek, už byste si na čas tolik nestěžovali. Jak říká známé klišé: Byli byste pánem svého času.

Co je potřeba k lepší organizaci čehokoli? Pravidla.

Třeba Vás pravidla trápí stejně jako mě a nejste z toho nadšeni, ale nevidím tady jiné řešení.

Představte si na okamžik Váš život, ve kterém dodržujete nějaký harmonogram. Každý večer si pravidelně vyhrazujete půl hodiny na plánování, na cvičení, psaní, procházku, vaření…

Vnímáte ten pocit větší kontroly svého dne?

Troufám tvrdit, že bez pravidel to prostě nepůjde. Buďte na sebe trochu tvrdší.

Kupování času

Co se týká kupování času, uznejme, že pokud se specializujeme na jednu činnost, za ty ostatní prostě bude třeba zaplatit. Plaťme těm, kteří si to zaslouží. 

Kráčíme bez cíle… 

Lidé, kteří spíše konají, mají tendenci kráčet bez cíle. Dostanou nápad a hned ho jdou realizovat. Třeba už i do něčeho zainvestují a až pak se rozmýšlejí, co dál. Koupíte si něco a nevyužijete to. Něco začnete budovat bez představy toho, co z toho bude.  

Uděláte cokoli a nedomyslíte následky. Jde o impulzivní jednání, které, kdyby nebylo, zkrachovala by spousta firem díky tomu, že by u nich zákazníci nenakoupili. 

Kupujte si věci, které potřebujete podle Vás samotných a ne podle jiných 

Jedině Vy víte, jaký výrobek nebo službu potřebujete. Nikdo, kdo Vás nezná, to vědět nemůže. Vy rozhodujete o vlastních krocích. Vy musíte vědět, co tedy vlastně chcete a za kolik to chcete. Vymyslete si plán s věcmi, které potřebujete, abyste to věděli s předstihem před těmi, kteří Vám můžou něco sami nabídnout – a je dost možné, že nevýhodně. 

„Lidé se nechají mnohem spíše přesvědčit argumenty, na které přijdou sami, než těmi, které jim předloží někdo jiný.“ Pascal, 17. století. 


Umění vyjednávat a přesvědčit v obtížných situacích
Jakub
Myšlenky dne

Jakub

Marketing. Affiliate. Kreativita. Případové studie. Lidská produktivita. Osobní rozvoj. Plánování. Experimenty na lidech.
Jakub
Myšlenky dne

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *